donderdag 20 juli 2017

PHIL ROGERS

Traditioneel Koreaanse Buncheong
inspireerde Phil Rogers



Ik kwam eigenlijk op het idee om mij te verdiepen in de traditionele Koreaanse keramiek door een gesprek die ik had met Dirk, mijn docent, tijdens een sessie glazuren. Jij begon erover te vertellen en het boeide  mij meteen. En dan nog zeker door het feit dat Phil Rogers zich door diezelfde techniek liet inspireren, een van mijn favoriete kunstenaars.

Buncheong potten, zijn eigenlijk potten of schalen, gemaakt uit donkere ijzerhoudende klei, bewerkt met een laag wit slip, en daarna gedecoreerd met ijzerpigment . Achteraf afgewerkt met een laag transparant glazuur.

In het begin was “Buncheong” een techniek van donkere kleibody gedecoreerd op verschillende manieren met wit slip, en als eindlaag een groen getinte, semi-transparant glazuur.

De techniek dateert uit de late 14de eeuw, en wordt nog steeds uitgevoerd op de dag van vandaag.
Buncheong verspreidde zich vrij snel en eigenlijk wereldwijd, en werd later beter bekend als “Mishima pottery”.

Veel hedendaagse kunstenaars bewerken hun keramiek met de Buncheong technieken.

Ik vond op het internet een artikel geschreven door Phil Rogers over zijn kennismaking met Buncheong.
Hij vertelt dat hij reeds van in het begin van zijn pottenbakkerscarriere getrokken is naar de Koreaanse keramiek. Hij vindt het nog steeds hedendaags, dynamisch, direkt en heel modern, alhoewel de techniek eeuwenoud is.

Veel westerse pottenbakkers gebruiken deze nog steeds.
Bernard Leach was een van hen. Ook hij experimenteerde en gebruikte de techniek.
Hij zou die techniek voor het eerst gezien hebben in een museum in Seoul.

Phil Roger is getrouwd met een Koreaanse vrouw, en zij oefent nog steeds de traditionele keramiekkunst uit. Dus ik denk dat het ook door haar is, dat hij zo geinspireerd is geweest door de Koreaanse keramiek.



Ik stelde de vraag aan Phil Rogers en dit is zijn antwoord:

Buncheong is a genre of traditional Korean pottery that existed in its original form throughout  the 15th and 16th centuries and I have always been drawn toward it right from the very beginning. Buncheong relies upon three elements…a dark, iron rich clay, white slip and a clear, often greenish or grey glaze. Buncheong was decorated in a variety of ways…the white slip could be brushed on with a coarse brush…the Koreans call this Gyual and what the Japanese came to call Hakeme, the white slip could also be dipped. Decorations  were made by drawing through the white slip to reveal the clay body underneath, the slip was sometimes inlaid into stamped and incised patterns or iron pigment was used on top of the glaze to draw stylised birds, animals and plants often in a naive and childlike manner.

I have been working at creating a form of Buncheong for about 3 years. When a kiln is only fired perhaps once a year development is slow. I have reached a point with this aspect of my work at which I am happy. I am open to refinement as time goes on but currently I feel very happy with what I have included in this show.

I have spent time in Korea on perhaps eight or nine occasions, my wife is Korean, and while there I have visited museums, Universities and benefitted from speaking with contemporary Buncheong potters like Lee Kang Hyo and Choi Sung Jae. I have tried to soak up as much of the essence of this traditional Korean genre and then tried to find a personal approach.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten